
Frågor och svar
Partnerskap med Prime Capital AG och Norsk e-Fuel
Projektet
Anläggningen kommer att kräva cirka 14–16 hektar markyta. Alla processteg – inklusive elektrolysörer, reaktorer, lagringstankar och raffineringsenheten – integreras på plats. Viktiga krav för platsen är tillgång till vatten, el och infrastruktur för att transportera CO₂ till anläggningen samt leverera slutprodukten till våra kunder. Projektplatsen i Alby uppfyller alla dessa krav.
Första steget är att använda förnybar energi (från sol, vind och/eller vattenkraft) för att producera vätgas genom elektrolys av vatten. Denna vätgas kombineras sedan med koldioxid – som fångats in från biogena eller industriella förbränningsprocesser – för att skapa ett hållbart, syntetiskt råoljesubstitut. Det syntetiska råmaterialet raffineras vidare till slutprodukter, där processen optimeras för att ge så hög andel e-SAF som möjligt. Dagens flygplansmotorer är certifierade för att kunna använda upp till 50 % inblandning av e-SAF tillsammans med traditionellt fossilt flygbränsle, vilket betyder att bränslet kan användas utan några ändringar i befintliga flygplansmotorer.
Att bygga en integrerad anläggning med både vätgas- och e-SAF-produktion innebär att fler aktörer och teknologier måste hanteras samtidigt, men i övrigt är det lika många steg eller moment oberoende av vilken anläggning man gör. Konkret kommer det innebära att tidplanen behöver justeras då det tar längre tid att bygga och driftsätta anläggningen.
Att skapa en symbiosverksamhet i Alby, tillsammans med Ånge kommun, har alltid varit av stort intresse för RES. Att säkerställa detta mål är också ett grundläggande intresse för projektägarna och samarbetspartnerna Prime Capital och Norsk e-Fuel, och är en viktig del av partneravtalet.
Projektets roll i symbiosen är att erbjuda syre, värme och framöver eventuellt även vätgas till andra verksamheter – och därmed fungera som en möjliggörare för framtida symbiotiska samarbeten.
Vi är hoppfulla och optimistiska inför skapandet av ett symbiotiskt industriellt nav i Alby. Samtidigt är det beroende av att fler industriaktörer ansluter sig till vår satsning.
Alby planerar för en 500 MW anslutning och den elkapaciteten finns i området.
Alby kommer att sammankopplas med Tovåsen stamnätstation där en 750 MW transformator redan beställts under 2024 för att möjliggöra kommande energi- och industrisatsningar i området.
För att kunna ansluta 500 MW till Alby så pågår parallella projekt hos Svenska Kraftnät och Ellevio och de tidplanerna kommer samordnas med projekt Albys tidplan. Det kan nämnas att det tillstånd som Ellevio behöver för att få dra elledningen från Tovåsen till Alby redan är på plats.
Partnerskapet
Många aktörer har visat intresse för att investera i anläggningen i Alby. RES, som arbetat med projektet i tre år redan innan dagens fas, har noggrant utvärderat alla potentiella partners, och urvalsprocessen fick ta den tid som krävdes.
En viktig faktor var förmågan att möjliggöra industriell symbios – något som utvecklas i samarbete med Ånge kommun. En annan avgörande aspekt var att hitta den partner som bäst kan driva projektet hela vägen till färdig anläggning.
Ett projekt av den här typen kräver uthållighet och förmåga att navigera i en ny marknad, där genomförbarheten bygger på att hela värdekedjan hänger ihop – från elförsörjning till försäljningsavtal. I Alby har alla tre parter – Prime Capital, Norsk e-Fuel och RES – den uthållighet och långsiktighet som krävs för att lyckas.
Det finns flera skäl till att Prime Capital och Norsk e-Fuel valt att investera i Alby. Bland de viktigaste faktorerna finns tillgången till riklig och prisvärd förnybar el och vatten i de volymer som krävs, mycket goda logistikförutsättningar samt en kommun som visat starkt engagemang för att utveckla området.
Sedan tidigare har RES och Prime Capital ett långvarigt och välfungerande samarbete, där Prime äger flera projekt som RES har utvecklat.
Partnerskapet innebär att Prime Capital och Norsk e-Fuel nu är de enda ägarna av projektet, medan den löpande projektutvecklingen sker i nära samarbete med RES.
Det innebär att RES fortsatt kommer att vara synliga i Ånge och behålla kontakten med både kommunen och lokalsamhället. Alla tre parter samarbetar nu för att ta fram den dokumentation som krävs kring teknik, utformning och tillstånd – som förberedelse inför ett kommande investeringsbeslut.
Prime Capital och Norsk e-Fuel har gått in i projektet som investerare, ägare och nyckelaktörer i utvecklingen av anläggningen. RES är fortsatt aktivt involverade i projektet, särskilt fram till dess att ett investeringsbeslut fattas. Därefter förväntas RES roll minska något.
RES har dock ett tydligt ansvar för kontakten med intressenter – det vill säga att upprätthålla dialog, relationer och kommunikation med alla berörda parter. Det innebär att RES kommer att fortsätta vara närvarande i Ånge och fungera som lokal kontaktpunkt för invånare.
Samhällsutveckling
En industriproduktion som vår skapar inte bara direkta arbetstillfällen på anläggningen, utan även en rad indirekta jobb. Som en del av den regionala industriklustret kommer vi både bidra till och dra nytta av starka partnerskap och industriell symbios.
Projektet är fortfarande i mycket tidigt skede och det är egentligen för tidigt prata om antal arbetstillfällen. Man kan uppskatta arbetstillfällen på olika sätt, till exempel kan man räkna på antal direkt anställda på anläggningen, eller så kan man även inkludera indirekta jobb som utför tjänster mot verksamheten.
En annan viktig faktor som påverkar antal arbetstillfällen är vilken produktionsstrategi eller skiftsform som man kommer använda sig av. Dessa frågor definieras i senare faser av projektet.
Investeringen är ett viktigt steg mot färdigställandet av anläggningen i Alby – och i förlängningen förverkligandet av Site Alby Östra. Ånge kommun har under lång tid arbetat för att bli en knutpunkt för grön energi, och vätgasanläggningen i Alby är en central del i att nå det målet. Det är genom projekt som detta som kommunens beslut att satsa på storskalig förnybar energi börjar ge verklig utdelning.
Projektet i Alby fungerar som en katalysator för den samhällsutveckling Ånge behöver – industriell omställning, nya etableringar, fler arbetstillfällen och en bredare lokal tillväxt. Denna utveckling sätter Ånge på kartan som en föregångare i den gröna omställningen.
Det här projektet är en viktig del av den industriella omställningen som syftar till att minska fossila utsläpp – både i Sverige och globalt. En investering av den här storleken kommer att få betydelse för både Sverige och EU, eftersom produkten i första hand riktar sig till den europeiska marknaden.
Att vara tidigt ute och visa att RES och dess samarbetspartners – liksom Sverige som nation – kan bidra till att producera nya hållbara bränslen kan också ge ett viktigt konkurrensförsprång.
Flygbränsle (eSAF)
e-SAF, eller elektrobaserat hållbart flygbränsle, är en mer hållbar och miljövänlig typ av flygbränsle som tillverkas syntetiskt genom kemiska processer. e-SAF är ett flytande bränsle som kemiskt liknar dagens fossila jetbränslen.
”e” i e-SAF står för att bränslet produceras med hjälp av elektrokemiska processer – alltså att förnybar el används för att spjälka vatten till vätgas genom elektrolys. Den vätgasen kombineras sedan med infångad biogen koldioxid (CO₂) för att skapa långkedjiga kolväten som utgör det syntetiska bränslet. Målet med att producera e-SAF är att skapa ett koldioxidneutralt alternativ till traditionella flygbränslen – och på så vis minska utsläppen av växthusgaser från flygindustrin.
Hur stor produktionen av e-SAF kommer att bli kommer att specificeras under kommande projekteringsfas. Givet det tidiga skedet i projektet så är en grov uppskattning att en fullt utbyggd anläggning kommer att producera ca 80 000 ton e-bränsle på årsbasis. Minst 75 % av detta kommer att raffineras på plats till e-SAF. Den resterande andelen blir e-Nafta – en produkt som används inom kemiindustrin.
Gröna satsningar handlar mycket om timing och finansiellt tålamod. Det är inte helt enkelt att få alla pusselbitar på plats samtidigt, inom ett teknologiområde som i sammanhanget är nytt och under utveckling. Vad gäller timing så är det många olika arbetsströmmar och omvärldsfaktorer som påverkar hur gynnsamt ett projekt blir.
Det krävs en uthållighet i ett projekt för att det skall kunna realiseras på en ny marknad där projektets genomförbarhet är beroende av timing i hela värdekedjan, från säkring av elkraft till tecknande av avtal för produkten. I Alby har alla tre involverade parter – Prime Capital, Norsk e-Fuel och RES – visat den uthållighet som krävs för att göra detta projekt till verklighet.
Vi tror att vi har unika förutsättningar i Alby som inte går att hitta på så många andra ställen i Sverige, många av pusselbitarna finns redan på plats eller är på gång; detaljplan, säkrad mark, elkraft, tillstånd för vätgasproduktion och vatten.
Dessutom ligger vår tidsplan för produktion av hållbart flygbränsle i linje med EU:s regelverk, som kräver 1,2 % inblandning av e-SAF till år 2030 och 2 % till år 2032.