
Hållbart flygbränsle
Ett fossilfritt alternativ för framtidens flyg
Kompatibelt med dagens flygplansmotorer
Inga nya motorer, flygplats- eller distibutionssystem krävs – e-SAF fungerar direkt i befintlig infrastruktur.
Kraftigt minskade utsläpp
Upp till 90 % lägre livscykelutsläpp jämfört med fossilt flygbränsle.
Framtidslösning
Tillverkat av el och återvunnen koldioxid
Ett cirkulärt och elektrifierat alternativ till traditionella bränslen.
Så fungerar det
Med hjälp av Power-to-Liquid-teknologi omvandlas grön vätgas, som produceras på plats i Alby, till ett hållbart flygbränsle. Genom att kombinera vätgasen med infångad koldioxid från biogena och industriella källor, skapas ett syntetiskt kolväte – e-Kerosin.
De kemiska och fysiska egenskaperna hos e-SAF är i stort sett identiska med dagens konventionella flygbränslen. Det gör att e-SAF kan användas direkt i befintliga flygplansmotorer samt i dagens transport- och lagringsinfrastruktur. Förutom klimatfördelarna innebär e-SAF också en möjlighet att stärka EU:s självförsörjning och energisjälvständighet.
En växande marknad
EU driver på omställningen till hållbart flygbränsle. EU har insett behovet av flytande bränslen och infört krav på användning av hållbart flygbränsle (e-SAF) genom ReFuelEU Aviation-initiativet. Syftet är att minska utsläppen och konsumtionen av fossila bränslen genom att öka både efterfrågan och tillgången på e-SAF. Kravet börjar på 2 % år 2025 och ökar successivt till 70 % år 2050. Från 2030 införs dessutom en särskild delkvot för e-SAF, som börjar på minst 1,2 % och ska nå minst 35 % till 2050. Det skapar ett växande behov av att producera bränslet industriellt och lokalt i Europa.
Projektet i Alby är utformat för att möta denna efterfrågan. Den planerade anläggningen beräknas producera upp till 80 000 ton e-bränsle per år, varav minst 75 % kommer att raffineras till flygbränsle. Det motsvarar tillräckligt med bränsle för att årligen genomföra cirka 35 000 flygningar med 6,5 miljoner resenärer mellan Stockholm och Oslo.

Grön vätgas
En nyckel till en global, koldioxidsnål framtid.
Inga co2-utsläpp
Energibärare
Framtidslösning
Kan lagras
Så fungerar det
Genom elektrolys spjälkas vatten (H₂O) med hjälp av förnybar el till syre (O₂) och väte (H₂). Grön vätgas kan användas direkt inom industrin, exempelvis i ståltillverkning, eller som insatsvara i produktionen av elektrobränslen som e-SAF eller e-nafta.
Det finns en drygt hundraårig historia av vätgasanvändning inom industrin. Under denna tid har man utvecklat sätt att producera, lagra, transportera och använda vätgas på ett säkert sätt. Vätgas är den mest vanliga industrigasen vi har idag och den hanteras och används dagligen i väldigt många delar av vårt samhälle.
En växande marknad

E-Nafta
En hållbar råvara för kemisk industri
Fossilfri råvara
Existerande infrastruktur
Hög renhet
Effektiv biprodukt
Så fungerar det
En växande marknad
Efterfrågan på fossilfria insatsvaror ökar snabbt, särskilt inom kemiindustrin. EU:s skärpta klimatmål och krav på spårbarhet i leverantörsledet driver intresset för lösningar som e-nafta. Genom att vara kompatibel med befintliga processer kan e-nafta snabbt skalas upp och bidra till omställningen av både plast-, färg- och kosmetikaindustrin – samt delar av transportsektorn.
Kemiföretag i Europa söker nu efter storskaliga och tillförlitliga källor till e-Nafta, för att möta både kundkrav och kommande regelverk. Produktionen i Ånge kan spela en viktig roll i denna omställning.