Hero Image

Hållbart flygbränsle

Ett fossilfritt alternativ för framtidens flyg

Flygsektorn står inför en nödvändig omställning. För att minska klimatpåverkan och öka energisjälvständigheten behövs fossilfria alternativ – utan att tumma på flygsäkerhet eller prestanda. Särskilt långdistansflyg – som står för omkring 70 % av flygets utsläpp – kräver energitäta lösningar. Det gör att batteridrivna eller vätgasdrivna flygplan inte är realistiska alternativ på kort sikt, varken tekniskt eller sett till infrastruktur.
Det är därför vi utvecklar ett av Europas första industriprojekt för hållbart flygbränsle producerat genom Power-to-Liquid-teknik – ofta kallat e-SAF. Det är ett syntetiskt flygbränsle som tillverkas av grön el, vatten och infångad koldioxid – en lösning som kan användas direkt i dagens flygplansflotta och hjälper oss att ta stora kliv mot en fossilfri framtid.

Kompatibelt med dagens flygplansmotorer

Inga nya motorer, flygplats- eller distibutionssystem krävs – e-SAF fungerar direkt i befintlig infrastruktur.

Kraftigt minskade utsläpp

Upp till 90 % lägre livscykelutsläpp jämfört med fossilt flygbränsle.

Framtidslösning

En av de viktigaste nycklarna till utfasning av fossila bränslen utan att kompromissa med livsmedelsproduktionen.

Tillverkat av el och återvunnen koldioxid

Ett cirkulärt och elektrifierat alternativ till traditionella bränslen.

Så fungerar det

Med hjälp av Power-to-Liquid-teknologi omvandlas grön vätgas, som produceras på plats i Alby, till ett hållbart flygbränsle. Genom att kombinera vätgasen med infångad koldioxid från biogena och industriella källor, skapas ett syntetiskt kolväte – e-Kerosin.

De kemiska och fysiska egenskaperna hos e-SAF är i stort sett identiska med dagens konventionella flygbränslen. Det gör att e-SAF kan användas direkt i befintliga flygplansmotorer samt i dagens transport- och lagringsinfrastruktur. Förutom klimatfördelarna innebär e-SAF också en möjlighet att stärka EU:s självförsörjning och energisjälvständighet.

En växande marknad

EU driver på omställningen till hållbart flygbränsle. EU har insett behovet av flytande bränslen och infört krav på användning av hållbart flygbränsle (e-SAF) genom ReFuelEU Aviation-initiativet. Syftet är att minska utsläppen och konsumtionen av fossila bränslen genom att öka både efterfrågan och tillgången på e-SAF. Kravet börjar på 2 % år 2025 och ökar successivt till 70 % år 2050. Från 2030 införs dessutom en särskild delkvot för e-SAF, som börjar på minst 1,2 % och ska nå minst 35 % till 2050. Det skapar ett växande behov av att producera bränslet industriellt och lokalt i Europa.

Projektet i Alby är utformat för att möta denna efterfrågan. Den planerade anläggningen beräknas producera upp till 80 000 ton e-bränsle per år, varav minst 75 % kommer att raffineras till flygbränsle. Det motsvarar tillräckligt med bränsle för att årligen genomföra cirka 35 000 flygningar med 6,5 miljoner resenärer mellan Stockholm och Oslo.

Hero Image

Grön vätgas

En nyckel till en global, koldioxidsnål framtid.

Vätgas som tillverkas av förnybar el och vatten är avgörande för att kraftigt minska utsläppen i sektorer där det är svårt att elektrifiera, som till exempel tung industri. När vätgas produceras med hjälp av förnybar energi genom elektrolys kan den ersätta fossila bränslen i industriprocesser där ren elektrifiering är svår, till exempel inom kemiindustrin, vid raffinaderier och i stålproduktion.
Grön vätgas kan också användas för att lagra energi från förnybara källor. Det bidrar till att balansera utbud och efterfrågan på el, minskar energispill från vind- och solkraft och jämnar ut toppar och dalar i produktionen.

Inga co2-utsläpp

Framställningen av elektricitet från vätgas är fri från koldioxidutsläpp

Energibärare

Gör det möjligt att lagra energi från sol och vind

Framtidslösning

En av de viktigaste nycklarna till utfasning av fossila bränslen

Kan lagras

Omvandlas till elekticitet när det som bäst behövs

Så fungerar det

Genom elektrolys spjälkas vatten (H₂O) med hjälp av förnybar el till syre (O₂) och väte (H₂). Grön vätgas kan användas direkt inom industrin, exempelvis i ståltillverkning, eller som insatsvara i produktionen av elektrobränslen som e-SAF eller e-nafta.

Det finns en drygt hundraårig historia av vätgasanvändning inom industrin. Under denna tid har man utvecklat sätt att producera, lagra, transportera och använda vätgas på ett säkert sätt. Vätgas är den mest vanliga industrigasen vi har idag och den hanteras och används dagligen i väldigt många delar av vårt samhälle.

En växande marknad

EU och flera andra delar av världen har pekat ut grön vätgas som en strategisk nyckelteknologi för att nå klimatmålen. Genom initiativ som EU:s vätgasstrategi och IPCEI-projekt skapas starka incitament för storskalig produktion och användning. Allt fler industrier, inte minst inom kemi, stål och transport, investerar nu i lösningar baserade på grön vätgas – och efterfrågan förväntas öka kraftigt under de kommande decennierna.
Hero Image

E-Nafta

En hållbar råvara för kemisk industri

e-Nafta är en syntetisk vätska med kemiska egenskaper liknande fossil nafta. Den används främst som insatsråvara i kemiindustrin, bland annat vid tillverkning av plast, färg och kosmetika. Den kan också användas som byggsten i till exempel bensinblandningar och bidrar därmed till att avfossilisera den petrokemiska industrin. Vid produktion av e-SAF uppstår e-Nafta som en värdefull biprodukt, vilket gör att fler sektorer kan dra nytta av samma hållbara process.
Med e-Nafta kan kemiindustrin ställa om till nettonollutsläpp, utan att kompromissa med kvalitet eller funktion.

Fossilfri råvara

Tillverkas utan fossila kolkällor – ett steg mot nollutsläpp.

Existerande infrastruktur

Kan användas i dagens petrokemiska anläggningar.

Hög renhet

Lämplig för känsliga produkter som plast och kosmetika.

Effektiv biprodukt

Uppstår naturligt i produktionen av e-SAF – inget går till spillo.

Så fungerar det

När eldrivna processer används för att tillverka e-SAF via Power-to-Liquid (PtL)-teknik, bildas även e-nafta som en biprodukt. Denna tas tillvara och kan användas som råvara i exempelvis plast- och kosmetikaproduktion – eller som tillsats i bensinblandningar. Det skapar en cirkulär användning av energi och kolatomer och stärker affärsmodellen för hela produktionskedjan.

En växande marknad

Efterfrågan på fossilfria insatsvaror ökar snabbt, särskilt inom kemiindustrin. EU:s skärpta klimatmål och krav på spårbarhet i leverantörsledet driver intresset för lösningar som e-nafta. Genom att vara kompatibel med befintliga processer kan e-nafta snabbt skalas upp och bidra till omställningen av både plast-, färg- och kosmetikaindustrin – samt delar av transportsektorn.

Kemiföretag i Europa söker nu efter storskaliga och tillförlitliga källor till e-Nafta, för att möta både kundkrav och kommande regelverk. Produktionen i Ånge kan spela en viktig roll i denna omställning.